Van weg naar water; Deventrade deed het

20-02-17

Deventrade BV is leverancier van sportkleding en -accessoires. Jaarlijks importeert het bedrijf 100 tot 125 containers met deze producten. Over zee, van bijvoorbeeld het Verre Oosten naar Rotterdam. En vanaf daar over de weg naar het magazijn in Deventer. Om kosten te besparen, gooide Deventrade het eens over een andere boeg: het laatste stukje per binnenvaartschip.

Heel veel Europese voetballers, hockeyers en handballers sporten in kleding van Deventrade. Het familiebedrijf levert onder andere aan meer dan 700 sportspeciaalzaken en diverse sportverenigingen in Nederland en het buitenland. Bijna alle kleding wordt geproduceerd in het Verre Oosten. Logistic manager Erik Jonker schetst de reis van de sportshirts en -broeken. “Veel producten komen uit China, maar bijvoorbeeld ook uit Pakistan en Turkije, over zee naar de haven van Rotterdam. Daar worden de containers overgeladen op vrachtwagens die het laatste deel van de route naar Deventer afleggen. Jaarlijks maken 100 tot 125 containers met onze producten deze reis.” In een pilot heeft het bedrijf de vrachtwagens ingeruild voor een binnenvaartschip. Het schip voer met 10 containers naar de containerterminal in Hengelo, want in Deventer kunnen (nog) geen containers gelost worden. Van Hengelo naar Deventer gingen de containers dus nog wel per vrachtwagen. Jonker kreeg in deze pilot advies van Miranda Volker van Bureau Voorlichting Binnenvaart, zij heeft een en ander onderzocht en aangezwengeld vanuit een provinciaal project om vervoer over water te stimuleren.

hoeveelheid werk viel meeBinnenvaartschip

De voordelen van vervoer per binnenvaart? Minder kosten! Jonker: “Het wegtransport tussen Rotterdam en Deventer is relatief duur in verhouding tot de zeereis van China naar Nederland. Vervoer per binnenvaartschip is goedkoper.” Een ander voordeel voor Deventrade is de flexibiliteit in de levering. “Met de terminal kan ik afspreken dat de containerlevering bij ons magazijn over een langere periode verdeeld wordt, zonder dat dit allerlei extra kosten met zich meebrengt.” Het mag bovendien duidelijk zijn dat vervoer over water zorgt voor minder drukke wegen in onze regio. En ook voor minder CO2-uitstoot en dus een beter leefbare regio.

De nadelen? “Vervoer per binnenvaart is iets langzamer. Een container die per vrachtwagen vanaf de Rotterdamse haven komt, is de volgende dag al hier. Binnenvaartschepen varen niet elke dag. Maar voor ons is dat op zich geen probleem, wij houden daar rekening mee in de planning.” De voordelen wegen voor Deventrade dus op tegen de nadelen. Het is dan ook Jonkers intentie om vaker per binnenvaartschip te gaan vervoeren. Daarbij is de containerterminal in Doesburg ook een optie, naast die in Hengelo.

tip

Tot slot een tip van Jonker voor andere bedrijven die hun logistieke proces anders willen inrichten. “Laat je niet tegenhouden om het onbekende aan te gaan. Vervoer per binnenvaart was voor mij een relatief nieuwe wereld, maar de hoeveelheid werk die ermee gemoeid was, viel me enorm mee. Gewoon doen dus!”

Binnenvaart of vrachtwagen – de feiten en cijfers

Bij vervoer van een 2 teu-container van Rotterdam naar Deventer

 

                                                               Weg                                      Water                  

Levertijd                                             1 dag                                     4 tot 5 dagen

CO2-uitstoot                                      54.500 kg/jaar                     47.300 kg/jaar

Flexibiliteit leverdag                         klein                                      groot

Contact

Voor al uw vragen over slim reizen en werken kunt u contact opnemen met onze mobiliteitsregisseur:

Oscar Roelofs 06 - 524 42 112 / oscar.roelofs@slimreizenstedendriehoek.nl

 

Voor al uw vragen over Slim & Snel kunt u contact opnemen met de helpdesk:

076 - 513 66 74 / slimensnel@slimreizenstedendriehoek.nl

Veiliger fietsen in de regio

30199845113 A4cf709bbd Z

We gaan drie fietsroutes verbeteren in onze regio.

Lees verder

Fiets en spaar tot € 190!

Header Nieuw

Fiets naar het werk en spaar voor
mooie kortingen!

Lees verder

Beter Benutten

Beter Benutten

Regio Stedendriehoek neemt sinds 2014 deel in het landelijke programma Beter Benutten. In dit programma werken Rijk, regio en bedrijfsleven samen om de bereikbaarheid in de drukste regio's over weg, water en spoor te verbeteren.
Lees verder

Over Slim Reizen Stedendriehoek

Slim Reizen Stedendriehoek is een co-creatie van overheden en bedrijfsleven binnen de Cleantechregio.

Logos Website Nieuwe Versie Cleantech

Wegwerkzaamheden