Minder klusbussen in de spits: geslaagde pilot Woonbedrijf ieder1

01-02-17

45 vakmannen van Woonbedrijf ieder1 rijden elke ochtend in de spits om hun bussen te bevoorraden. Dat moet anders kunnen, dacht de woningstichting. En dus deed ze een pilot waarbij leverancier Mastermate de bussen ’s nachts bevoorraadde, bij vier vakmannen thuis. Een groot succes! Marijn Driessen, teamleider Onderhoud bij ieder1, vertelt erover.

Wat hield de pilot in?
“Onze woningstichting heeft ongeveer 14.500 huurwoningen in de regio Deventer-Zutphen. De 45 vakmannen voeren dagelijks reparatieonderhoud uit. Met een Klus-app houden ze bij welke materialen ze verbruiken. Aan de hand van deze app worden de materialen aan het einde van de werkdag geleverd en klaargelegd in een van onze twee magazijnen, zodat de vakmannen ze de volgende ochtend kunnen aanvullen in hun bus. In de pilot draaiden we het om en bevoorraadden we de bussen ’s nachts, bij het thuisadres van de vakmensen. Daarvoor gebruikten we één leverancier: Mastermate, in plaats van de vier die normaal aan onze magazijnen leveren. En Schotpoort Connect vervoerde de materialen ’s nachts naar de vakmensen. Deze nieuwe werkwijze hebben we eind 2016 vijf weken lang uitgeprobeerd.”

Wat heeft deze nieuwe werkwijze opgeleverd?
“Voordelen waren er genoeg. Onze administratieve en logistieke stroom was op deze manier overzichtelijker en betrouwbaarder. Een ander voordeel was dat de vakmannen zo iets meer tijd hadden per klus. Want ze konden ’s ochtends meteen op pad naar hun eerste werkadres en we hadden niet méér adressen voor ze ingepland. Voor ons is dit een belangrijk punt, omdat we onze huurders zo nog beter kunnen helpen. We investeren zo bovendien in meer tijd voor eventueel preventief werk. Bijvoorbeeld dat een huurder ons vraagt om een lekkende kraan te repareren, en dat we zien dat een deur klemt en die meteen ook even meepakken. En last but not least: deze werkwijze past veel beter bij de maatschappelijke functie die wij vervullen. Ieder1 wil de leefbaarheid in de regio vergroten. Minder CO2-uitstoot en minder auto’s op de weg tijdens de spits sluiten daar dus goed bij aan. Maar ook: meer tijd voor de huurder en dus beter oog voor sociale problemen die er wellicht spelen.”

En nu, krijgt elke medewerker binnenkort zijn bus thuis bevoorraad?
“We verwachten dat de pilot een vervolg gaat krijgen. Hoe precies, dat gaan we nu bekijken. Onze vakmensen wonen zeer verspreid en ook buiten de regio. Of het dus kostentechnisch gunstig is om iedereen thuis te bevoorraden, dat moeten we gaan onderzoeken. En ook hier telt het sociale aspect mee: nu ontmoeten collega’s elkaar als ze hun materialen ophalen bij het magazijn. Die collegiale contacten vinden we heel belangrijk, maar hoe houden we die in stand als de vanzelfsprekende ontmoetingen er niet meer zijn? Kortom, genoeg om op te broeden.”

Waarom hebben jullie de pilot juist nu gedaan?
“We speelden al langer met dit idee en hadden er ook al met leverancier Mastermate over gesproken. Maar andere onderwerpen hadden meer prioriteit. Toen benaderde Freek Boele mij, hij is logistiek makelaar van Slim Reizen Stedendriehoek. Freek helpt organisaties hun logistieke proces slimmer in te richten. Hij was voor ons het missende stukje in de puzzel om de pilot te gaan starten. Freek hielp ons tijdens de pilot, bijvoorbeeld met advies, praktische ideeën en zijn connecties met andere bedrijven. Zo bracht Freek ons in contact met EVO, de belangenvereniging voor ondernemers als het om logistieke zaken gaat. EVO analyseerde op basis van diverse data of de nieuwe werkwijze inderdaad resulteerde in minder kilometers en meer tijd.”

Wat tip je andere bedrijven die ook een slimmer logistiek proces willen?
“Werk samen! In je eentje zo’n pilot opzetten is een stuk lastiger, naast het vele reguliere werk dat er ligt. Het was heel zinvol om dit samen met Richard Brinkman van Mastermate en Freek Boele te doen. Zo kom je sneller en beter tot oplossingen.”

De resultaten

  • 210 minder gereden kilometers per monteur per maand
  • 336 kg besparing CO2-uitstoot per monteur per maand
  • geen spitsmijdingen in de pilot, maar wel potentie bij aanpassen reparatietijden

Gratis logistiek advies
Wil uw bedrijf ook bekijken of het logistieke proces slimmer ingericht kan worden? Logistiek makelaar Freek Boele van Slim Reizen Stedendriehoek adviseert u er graag over, gratis! Neem contact op via 06-19437335 of freek.boele@slimreizenstedendriehoek.nl.

 Bestelbus

 

 

Contact

Voor al uw vragen over slim reizen en werken kunt u contact opnemen met onze mobiliteitsregisseur:

Oscar Roelofs 06 - 524 42 112 / oscar.roelofs@slimreizenstedendriehoek.nl

 

Voor al uw vragen over Slim & Snel kunt u contact opnemen met de helpdesk:

076 - 513 66 74 / slimensnel@slimreizenstedendriehoek.nl

Veiliger fietsen in de regio

30199845113 A4cf709bbd Z

We gaan drie fietsroutes verbeteren in onze regio.

Lees verder

Fiets en spaar tot € 190!

Header Nieuw

Fiets naar het werk en spaar voor
mooie kortingen!

Lees verder

Beter Benutten

Beter Benutten

Regio Stedendriehoek neemt sinds 2014 deel in het landelijke programma Beter Benutten. In dit programma werken Rijk, regio en bedrijfsleven samen om de bereikbaarheid in de drukste regio's over weg, water en spoor te verbeteren.
Lees verder

Over Slim Reizen Stedendriehoek

Slim Reizen Stedendriehoek is een co-creatie van overheden en bedrijfsleven binnen de Cleantechregio.

Logos Website Nieuwe Versie Cleantech

Wegwerkzaamheden