Treinreiziger klaagt steen en been

27-01-16

Reizigersorganisatie Rover heeft spoorbeheerder ProRail gisteren opheldering gevraagd over het grote aantal storingen op het traject Deventer-Amersfoort in de afgelopen maanden. Rover wil weten of er een verband is tussen de vele storingen en wat ProRail doet om dat te verhelpen.

Het aantal storingen op de spoortrajecten Amersfoort-Apeldoorn en Apeldoorn-Deventer kent de afgelopen twee maanden een flinke piek. Treinreizigers klagen steen en been over de vertragingen, maar een duidelijk aanwijsbare reden voor de opmerkelijke toename in het aantal storingen lijkt er niet te zijn.

Beide spoortrajecten staan bij de populaire website rijdendetreinen.nl al jaren in de middenmoot waar het de gemelde storingen van de NS betreft, maar maakten in december en januari een enorme sprong. Beide spoorvakken staan over heel 2015 op de 48e en 52e plaats (van in totaal 103 trajecten), maar gesplitst naar december en januari prominent in de top-10.

Op het traject Apeldoorn-Deventer werden in iets meer dan vijftig dagen liefst 17 storingen gemeld, tussen Apeldoorn en Amersfoort 16. In vergelijking tot de totaalcijfers van 2015 (33 om 35) is dat een opmerkelijk aantal. Ook al omdat in die totaalcijfers de hoge cijfers van december ook meegenomen zijn.

Bij spoorbeheerder ProRail is de plotselinge toename ook opgevallen. "Het heeft onze aandacht, maar er is niet direct één oorzaak aan te wijzen", stelt woordvoerder René Vegter. "Het gaat om diverse storingen, vooral van technische aard."

Dat staat in contrast met het landelijke beeld: volgens ProRail neemt het aantal technische storingen af en is de landelijke toename in het aantal storingen (van 2.475 naar 2.941 in een jaar) vooral te wijten aan 'derden'. "Dan moet je denken aan mensen die op het spoor lopen, koperdieven en ongevallen", legt Vegter uit.

Het beeld van de door de NS gemelde storingen in december en januari is echter anders: van de 33 storingen werden er 3 veroorzaakt door een aanrijding, 1 door een persoon op het spoor en 1 door een dier op het spoor. De overige 28 betroffen alle sein-, wissel- en overwegstoringen (liefst 14), defecte treinen, defecte spoorrails en herstelwerkzaamheden. NS denkt dat de landelijke toename van het aantal storingen vooral te maken heeft met het feit dat NS steeds meer storingen actief meldt. Volgens de spoorvervoerder wil dat niet per se zeggen dat er ook daadwerkelijk meer storingen zijn.

Het traject Amersfoort- Apeldoorn staat te boek als zogenoemd aandachtstraject in het Beheerplan 2016 van ProRail. De aandachtstrajecten staan hoog op de prioriteitenlijst van ProRail, mede opgelegd door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Wakker worden met de NS-app

Het eerste wat Deventenaar Rob de Geest 's ochtends doet als hij wakker wordt, is de mobiele NS-app op zijn smartphone checken. Om te zien of er nog vertragingen op het spoor zijn. Want een vlekkeloze treinreis naar zijn werk in Den Haag is tegenwoordig geen vanzelfsprekendheid meer.

Vier keer per week reist hij met de trein vanuit Deventer naar Den Haag, waar hij werkt voor de Tweede Kamer-fractie van de PvdA. "Het gaat tegenwoordig vaak mis op het traject tussen Deventer en Amersfoort. Voorheen was deze lijn behoorlijk betrouwbaar, maar nu is het om de haverklap raak. Dan is er weer een trein- of wisselstoring waardoor er geen treinen rijden. Ik kom helaas met enige regelmaat te laat op mijn werk."

Nu heeft De Geest een flexibele werkgever die er niet zo'n probleem van maakt. Voor zijn vriendin Angela, die vier keer per week met de trein naar haar werk in Rotterdam reist, ligt dat anders. Zij is docente op een middelbare school en als ze te laat is, zit er een complete klas op haar te wachten.

"Er reizen dagelijks ontzettend veel mensen vanuit het oosten naar de Randstad", zegt De Geest. "Het is voor veel mensen aantrekkelijk om in het oosten te wonen en in het westen te werken. Voorwaarde is echter wel dat de treinverbindingen goed blijven. Als het vaak mis gaat, wordt het natuurlijk minder aantrekkelijk om dagelijks heen-en-weer te reizen."

Omdat De Geest en zijn vriendin samen in totaal zestien keer per week gebruikmaken van het traject tussen Deventer en Amersfoort, hebben ze zichzelf aangeleerd continu de reisinformatie voor het spoor in de gaten te houden. De eerste die 's ochtends opstaat, checkt direct de mobiele NS-app op de smartphone. Tijdens het ontbijt staat de televisie aan op NOS Teletekst, pagina 751. Tijdens het werk wordt er geregeld even gecontroleerd hoe de situatie op het spoor is. "Wij zijn onze eigen waarschuwingsdienst", vertelt De Geest, die raadslid is voor de PvdA in zijn woonplaats. "Als we zien dat er iets mis is op ons traject, waarschuwen we elkaar snel. Zo kunnen we anticiperen. Soms ga ik iets eerder weg van het werk en pak ik een ander traject terug naar huis. Dat doe ik bijvoorbeeld als ik 's avonds nog een andere afspraak heb. Maar goed, lang niet iedereen heeft zo'n flexibele werkgever als ik. Dus op structurele storingen op het traject tussen het oosten en de Randstad zit niemand te wachten."

Als het aan De Geest ligt, neemt ProRail snel maatregelen. De problemen duren nu al een behoorlijke tijd en lijken een structureel karakter te krijgen. "Er is geen sprake van overmacht; aan sein- en wisselstoringen kun je wat doen. Laat ProRail de problemen dus snel oplossen."

Reizigersorganisaties willen uitleg

"We hebben er eerder contact over gehad met ProRail, het leken toen nog incidenten", zegt woordvoerder Sanne van Galen. "Het is ons een raadsel waarom dit opeens zo vaak gebeurt. Zou het gebied in handen van een bepaalde aannemer liggen? Wij willen dat graag weten." De forse toename van het aantal heeft ook de warme aandacht van ROCOV Gelderland, de regionale belangenbehartiger van ov-reizigers. Voorzitter Ben Mouw wil dolgraag weten wat er aan de hand is. Hij was zelf ook 'slachtoffer' van een van de storingen. "Ik reisde van Amsterdam naar Apeldoorn. Net buiten Amsterdam werd al gemeld dat de trein niet verder zou gaan dan Amersfoort. Vanwege een seinstoring." Wat schetste zijn verbazing: ",Toen ik in Amersfoort uitstapte, bleek onze trein al direct ingezet voor een rit naar Schiphol, de reizigers stonden al te wachten."

Bron: De Stentor 27 januari 

Treinreiziger klaagt steen en been

Contact

Voor al uw vragen over slim reizen en werken kunt u contact opnemen met onze mobiliteitsregisseur:

Oscar Roelofs 06 - 524 42 112 / oscar.roelofs@slimreizenstedendriehoek.nl

 

Voor al uw vragen over Slim & Snel kunt u contact opnemen met de helpdesk:

076 - 513 66 74 / slimensnel@slimreizenstedendriehoek.nl

Veiliger fietsen in de regio

30199845113 A4cf709bbd Z

We gaan drie fietsroutes verbeteren in onze regio.

Lees verder

Fiets en spaar tot € 190!

Header Nieuw

Fiets naar het werk en spaar voor
mooie kortingen!

Lees verder

Beter Benutten

Beter Benutten

Regio Stedendriehoek neemt sinds 2014 deel in het landelijke programma Beter Benutten. In dit programma werken Rijk, regio en bedrijfsleven samen om de bereikbaarheid in de drukste regio's over weg, water en spoor te verbeteren.
Lees verder

Over Slim Reizen Stedendriehoek

Slim Reizen Stedendriehoek is een co-creatie van overheden en bedrijfsleven binnen de Cleantechregio.

Logos Website Nieuwe Versie Cleantech

Wegwerkzaamheden